Samodzielność zawodowa nauczyciela
Etap samodzielności zawodowej nauczyciela wymaga okresowej renowacji wiedzy, zdobywania dodatkowych specjalizacji, stopni naukowych itp. Jest to okres, kiedy nauczyciele dysponujący doświadczeniem pedagogicznym przechodzą na różne stanowiska w oświacie, podejmują role, których spełnianie wymaga dodatkowych kwalifikacji. Zakłada to wysoki’ poziom autonomii intelektualnej, rozległe horyzonty poznawcze. Jest to etap, kiedy nauczyciel potrafi określić swoje poglądy, dążenia i aspiracje, dokonać odpowiedniego wyboru i operatywnie używać swojej wiedzy w osądzaniu rzeczywistości, jej wartościowaniu i praktycznym działaniu. Cechy te w znacznej mierze „uwalniają” go od wpływów zewnętrznych, pozwalają samodzielnie rozwiązywać problemy pracy zawodowej. Ale nie tylko. Chodzi tu również o wykształcenie innych cech niezbędnych do wykonywania zawodu nauczyciela. Są to: stabilność emocjonalna, zdolność do samokontroli i introspekcji, umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi, wyczuwanie ich dążeń i aspiracji. Cechy te osiąga się w wyniku pracy i doświadczenia życiowego.