SPOŁECZNA ŚWIADOMOŚĆ
Wprawdzie w świadomości społecznej trwa jeszcze ideał uczonego, którego jedyną motywacją jest pragnienie poznania (non sordidi lucri causa nec ad vanam captandam gloriam, sed ąuo \eritas magis propagetur — głosi używany do dziś tekst ślubowania doktorskiego), można jednak wątpić w jego aktualizację. Z jednej strony potoczna obserwacja wskazuje, że środowiskom naukowym nieobce-są słabości innych grup zawodowych: uleganie naciskom, w wyniku czego wypaczone zostają właściwe cele; klikowość, znajdująca wyraz w osłabieniu krytycyzmu wobec „swoich”; ochrona — wbrew racjom rzeczowym — przestarzałych paradygmatów, na których oparta jest kariera osobista. Być może, iż w przypadku pracownika nauki słabości te zasługują na bardziej surowe potępienie: do jego obowiązków zawodowych należy przecież obiektywizm i nonkonformizm myślowy, podobnie jak zawodowym obowiązkiem sędziego jest bezstronność.